Jak czytać, by rozumieć i zdobywać punkty?

Miałam kiedyś ucznia, który twierdził, że jest słaby z angielskiego, a sam przedmiot niewiele go ciekawi. Przez to zupełnie nie podejmował próby wykonania jakichkolwiek zadań, a już w szczególności tych na czytanie. Gdy położyłam przed nim kartkę z tekstem i zadaniami i akurat znajdowała się „do góry nogami”, uczeń ów siedział tak czekając najwyraźniej, aż kartka sama się odwróci. Jakiś czas później ten sam uczeń został objęty nauczaniem indywidualnym. Podczas zajęć jeden na jeden pracowaliśmy m.in. z tekstem. Okazało się, że jeśli tylko podejmie próbę, mój uczeń potrafi rozwiązać większość zadań na czytanie! Mało tego, okazało się, że angielski wcale nie jest aż tak trudny, a on aż tak słaby, jak sądził. Jedyne, czego potrzebował, to znajomość kilku technik pracy z tekstem oraz odrobina wiary we własne możliwości.

Oto 5 rad, dzięki którym i Tobie łatwiej będzie wykonać zadania na czytanie ze zrozumieniem, a tym samym zdobyć więcej punktów na egzaminie bądź sprawdzianie z języka angielskiego.

1 Zacznij od skanowania

Złap główną myśl tekstu, skupiając się na jego ogólnym sensie, a nie na szczegółach. Nie musisz czytać każdego zdania bardzo dokładnie. Najpierw szybko przejrzyj cały tekst i zaznacz w nim kluczowe słowa:

Nazwy własne – imiona, miejsca, organizacje (np. „Tom”, „London”, „NASA”). Mogą się pojawić w pytaniach.
Daty i liczby – często pojawiają się pytania związane z datami, godzinami lub innymi wartościami liczbowymi (np. „in 1995”, „at 3 PM”, „5 kilometers”).
Czasowniki i przymiotniki – np. czasowniki akcji („go”, „discover”) lub przymiotniki opisujące cechy („interesting”, „boring”). One pomagają zrozumieć kontekst.

Dzięki technice skanowania i skupiania się na słowach kluczowych, możesz zrozumieć tekst i wykonać poprawnie polecenie, a jednocześnie zaoszczędzić sporo czasu, który przyda się w kolejnych zadaniach.

2 Nie musisz rozumieć każdego słowa

Po pierwsze, nawet znając tylko co drugie słowo, jesteś w stanie odpowiedzieć poprawnie na większość pytań. Resztę możesz zgadnąć. Rola intuicji językowej jest tu nieoceniona!

Po drugie, jeśli już trafisz na podpunkt, który wymaga przetłumaczenia konkretnego zwrotu lub słowa, którego nie znasz, trudno – trzeba to wziąć na przysłowiową „klatę”. Za to jedno pytanie punktu nie dostaniesz, ale za pozostałe trzy już tak! Pod warunkiem, że się nie poddasz i podejmiesz próbę!

3 Nie wpisuj odpowiedzi, jeśli nie masz pewności

Jeśli nie jesteś pewien/pewna odpowiedzi, to jeszcze nie powód do paniki. Zamiast zgadywać od razu, skup się na eliminacji błędnych opcji. Często w zadaniach typu abc, jedna odpowiedź od razu wydaje się nie pasować do treści tekstu – wykreśl ją i skup się na pozostałych. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na poprawne rozwiązanie.

W przypadku problematycznych pytań ważne jest, by wielokrotnie wracać do tekstu. Szukaj w nim wyraźnych wskazówek, najlepiej podkreślając fragmenty bezpośrednio powiązane z pytaniem.

4 Odpowiedzi szukaj w tekście!

To banał, a jednocześnie bardzo ważna uwaga! Pamiętaj, aby w Twoich odpowiedziach nie odnosić się do własnej wiedzy, tylko do konkretnych fragmentów tekstu. Jeśli pytanie wydaje się skomplikowane, nie próbuj wymyślać odpowiedzi na podstawie swoich poglądów czy doświadczeń – pytania bywają podchwytliwe!

Zamiast tego znajdź fragment, który bezpośrednio odnosi się do danego elementu polecenia i dokładnie go przeanalizuj. Czasami odpowiedź nie jest napisana wprost – wymaga od ciebie zrozumienia całości tekstu lub synonimów w nim użytych.

5 Naucz się kilku kluczowych czasowników

Wiedza z tego akapitu przyda Ci się zarówno w zadaniu 7 na czytanie, jak i w zadaniu 1 na słuchanie. W obu zadaniach występuje pytanie o cel, w jakim powstał dany tekst, np.

Tomek wrote the message to (Tomek napisał wiadomość, żeby):
a. apologize to Jane (przeprosić Jane)
b. invite Jane to dinner (zaprosić Jane na obiad)
c. offer help (zaoferować pomoc)

Z wiadomości powinno w miarę jasno wynikać, co skłoniło Tomka do napisania wiadomości. Podstawą jest tu znajomość czasowników: apologize, invite oraz offer. Poniżej lista słówek często występujących w tego typu zadaniach. Naucz się ich na pamięć. To punkt-pewnik!

apologize ⇾ przeprosić
invite ⇾ zaprosić
offer ⇾ zaoferować
ask ⇾ zapytać
ask for ⇾ poprosić !!
inform ⇾ poinformować
explain ⇾ wyjaśnić
thank for ⇾ podziękować za
congratulate ⇾ pogratulować
suggest ⇾ zasugerować
advise ⇾ udzielić rady
express ⇾ wyrazić
propose ⇾ zaproponować
remind ⇾ przypomnieć 

Przygotowałam dla Ciebie ćwiczenie w Wordwall, dzięki któremu z łatwością opanujesz tych kilka bardzo ważnych czasowników 🙂 https://wordwall.net/resource/83967075. Wykonuj je codziennie przez około tydzień, a potem powtórz kilka razy przed samym egzaminem.
W zupełności wystarczy 👌

I pamiętaj, że podstawą sukcesu są chęci i wiara we własne możliwości! W sekcji z czytaniem naprawdę są punkty do zgarnięcia.

Trzymam za Ciebie kciuki! 💪 Do zobaczenia w kolejnym wpisie 😊

Jak czytać... egzamin

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart
Scroll to Top