Witajcie! Dziś pokażę Wam, kiedy używa się czasowników z to, a kiedy z końcówką -ing w zdaniach z dwoma czasownikami.
👉 Wszystko krok po kroku, na przykładach, żeby od razu było wiadomo, kiedy co zastosować.
⚡ Uwaga! Na końcu będą wyjątki, więc skupiamy się do końca.
1. Kiedy używa się czasownika z to?
a) Aby wyrazić cel
- He stood up to see better. (Wstał, żeby lepiej widzieć.)
- You must work hard to fulfill your dreams. (Musisz ciężko pracować, by spełnić swoje marzenia.)
b) Po niektórych przymiotnikach
- I’m glad to hear that. (Miło mi to słyszeć.)
- It’s not easy to learn to play the guitar. (Nie jest łatwo nauczyć się grać na gitarze.)
Inne przykłady:
excited to meet, sorry to tell you, happy to see, sad to leave
c) Po czasownikach z dopełnieniem (me, you, him, her, us, them)
- She asked him to visit her. (Poprosiła go, żeby ją odwiedził.)
- They tell us to learn. (Oni każą się nam uczyć.)
- He allows his son to watch TV. (On pozwala swojemu synowi oglądać telewizję.)
d) Po wielu innych czasownikach
To bardzo częste konstrukcje – koniecznie zapamiętaj te czasowniki:
- want – chcieć (Do you want to stay longer?)
- decide – zdecydować (He decided to come.)
- learn – nauczyć się (I’d like to learn to ski.)
- hope – mieć nadzieję (Laura hopes to pass her exam.)
- plan – planować (We’re planning to move.)
- promise – obiecywać (Jake promised to call me.)
- agree – zgadzać się (We agreed to take part in this game.)
- need – musieć (I need to study for the test.)
👉 oraz po wyrażeniach:
- would like – I would like to visit London. (Chciałbym zwiedzić Londyn.)
- would love – I would love to try it. (Bardzo chciałabym tego spróbować.)
2. Kiedy używa się czasownika z -ing?
a) Po czasownikach i frazach wyrażających upodobania
Czyli wtedy, gdy mówimy, że coś lubimy lub nie:
- We love learning English. (Uwielbiamy uczyć się angielskiego.)
- We don’t mind doing exercises. (Nie mamy nic przeciwko wykonywaniu ćwiczeń.)
- We prefer having fun. (Wolimy dobrze się bawić.)
- We hate writing essays. (Nienawidzimy pisania wypracowań.)
- Our teacher doesn’t like getting up early. (Nasz nauczyciel nie lubi wcześnie wstawać.)
- We enjoy staying up late. (Lubimy późno chodzić spać.)
- Do you fancy going to the cinema tonight? (Masz ochotę iść dziś do kina?)
- Sometimes I feel like screaming. (Czasem mam ochotę krzyczeć.)
b) Po wyrażeniach z przyimkiem
- They were tired of writing. (Byli zmęczeni pisaniem.)
- He congratulated us on passing the exam. (Pogratulował nam zdania egzaminu.)
- Are they keen on dancing? (Czy oni lubią tańczyć?)
- I am fond of both dancing and singing. (Lubię i tańczyć, i śpiewać.)
- I’m thinking of going to Spain. (Rozważam wyjazd do Hiszpanii.)
- I’m really looking forward to taking the exam. (Nie mogę się doczekać pisania egzaminu.)
- I’m not good at painting. (Nie jestem dobra w malowaniu.)
- I’m interested in writing poems. (Interesuje mnie pisanie wierszy.)

Więcej grafik ➡ sprawdź w opisie filmu TO czy -ING? Zasady + wyjątki, które się powtarzają!
3. Wyjątki: kiedy nie ma ani to ani -ing?
Są dwie ważne sytuacje:
- Po czasownikach modalnych (can, could, must, should, will):
- She can sing. (Ona umie śpiewać.)
- You should do that. (Powinnaś to zrobić.)
👉 Zawsze goły bezokolicznik! (go, sing, do, see…)
- Po czasownikach LET i MAKE
- They let us leave. (Pozwolili nam wyjść.)
- She made me cry. (Ona sprawiła, że się popłakałam.)
👉 Tu też używa się gołego bezokolicznika (leave, cry, sing, do).
Podsumowanie
- to + verb pojawia się najczęściej przy wyrażaniu celu, po niektórych przymiotnikach i po konkretnych czasownikach,
- verb + -ing używa się przy wyrażaniu upodobań i po przyimkach,
- a czasami… nie ma ani to, ani -ing!
👉 Jeśli chcesz wiedzieć więcej o czasownikach modalnych – kliknij w ten film na YouTube!
Dziękuję za każdą łapkę w górę i subskrypcję 💖 A poniżej wersja wideo tego wpisu😃 Enjoy! 👋